het gaspedaal effect op Autotrack en autotrader

Gaspedaal referrals

31 oktober 2019

Een strategische move die niet veel branchegenoten hebben zien aankomen. Daar volgde natuurlijk nog de zet waarbij Autotrack gekoppeld werd aan Gaspedaal en Autotrader buiten de deur is gezet. Gaspedaal heeft geen verwijzing naar Autoscout advertenties. Nu is natuurlijk de vraag wat dit nu voor een advertentie prestatie effect heeft voor adverterende autobedrijven! ARC zocht het uit nadat vorige maand een landelijk onderzoek gepubliceerd is. <-- Gratis download!


Om statistisch antwoord te kunnen geven op het effect van Gaspedaal is slechts gekeken naar 2 data units:

  • Gemiddeld aantal advertentie pagina sessies per dag per voertuig ad
  • Gemiddeld aantal actieve interacties (leads) per dag per voertuig ad

Gaspedaal verwijst namelijk direct door naar op de detailpagina van de aangeboden auto. Ook wel de referral. Een bezoeker heeft vervolgens de mogelijkheid om contact op te nemen met de aanbieder. De actieve interactie, of voor het gemak een ongekwalificeerde ‘’lead’’.

Maar levert het Gaspedaal dan ook daadwerkelijk additioneel meer traffic op de voertuig detailpagina’s en converteert dat (extra) bezoek dan ook in additioneel meer leads?


Autotrack

De eerste maand van Q4 laat een significante stijging van 90% zien ten opzichte van Q3, echter is tevens vast te stellen dat het aantal leads niet toeneemt ondanks de toename van het bezoek op de detailpagina’s. Het aantal leads is met 2% daling op dergelijke micro uitkomsten gelijk te noemen. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de ontwikkelingen resterend aan dit kwartaal.



Autotrader (Autoscout)

Om de statistieken gegevens van Autotrader analyseren, dienen we de gecumuleerde gegevens met Autoscout te gebruiken. Deze zijn namelijk samen gegaan na het sluiten van Trader Dashboard en de overgang van Autotrader op het Autoscout (IT) platform.

Ondanks de Gaspedaal stekker uit Autotrader is gehaald, is nog steeds onverwachts een lichte stijging (4%) zichtbaar in het bezoek aan de voertuig detailpagina’s. Het aantal actieve interacties ook bij Scout/Trader een lichte daling. Ook hier met 4% in de min absoluut nagenoeg gelijk gebleven.



Conclusies

  • Autotrack ziet een stijging in het bezoek aan voertuig advertentiepagina’s.

  • Autotrack ziet nog geen extra conversies uit dit extra bezoek.

  • AutoTrader (+Autoscout) lijkt geen advertentie performance problemen te ervaren.

  • Autoscout en Autotrader zouden het wegvallen van Gaspedaal verkeer opgevangen kunnen hebben door extra traffic te kopen (CPC Google). De financiële impact kunnen we niet toetsen.  


Ondersteuning nodig bij het maken van een correcte occasionportal analyse?
Automotive Retail Consultancy geeft wel die objectieve support. Neem contact met ons op voor meer informatie.


Liever zelf aan de slag met statistieken data van Digital Ads op advertentie kanalen? Lees hier hoe je wel een juiste financiële analyse kunt maken om de ROI en ROAS te berekenen.