investeren in retail ontwikkelingen



12 november 2019

In tijden waar de nieuwe autoverkopen erg moeizaam verlopen voor merkdealers, wordt het blijkbaar weer tijd om de focus op winstgevendheid van de occasionafdeling te leggen.
De landelijke verkopen van tweedehands auto’s gaat tenslotte voor de wind. Een bijkomend voordeel dat het succes grotendeels zelf te beïnvloeden is.


Voorraadprobleem

Bij het verleggen van de focus worden geregeld pijnlijke constateringen gedaan. Hieruit wordt bijvoorbeeld duidelijk wat het ‘’versloffen’’ van de laatste periode op afdeling gebruikt heeft veroorzaakt. Ja, natuurlijk werden er in die tijd occasions verkocht en is er geld verdiend aan de verse handel welke slechts een beperkte tijd in de etalage heeft gestaan. Echter wordt na analyse de ernst van de voorraadvitaliteit zichtbaar. Ongezonde langstaanders.

Het gemis van fundamentele End-2-End processen in de operatie van gebruikte auto’s heeft geleidt tot een gigantisch probleem. Een dode voorraad welke enkel nog met veel geld is op te lossen. De financiële impact wordt natuurlijk pas zichtbaar bij het opruimen van deze langstaanders.
Het bestuur is het er mee eens, er wordt budget vrij gemaakt voor de herwaarderingvan winkeldochters om vervolgens afscheid te kunnen nemen. De cashflow geeft de financiële situatie weer een impuls en de problemen lijken weer te zijn opgelost…


Ontwikkelen

Dergelijke noodlijdende ingrepen zijn helaas terugkerend wanneer er geen fundamentele wijzigingen in de operatie van processen worden aangebracht. Dit gaat gepaard met gedocumenteerde afspraken en verantwoordelijkheden. Enkel focus aanbrengen bij medewerkers wat lijdt tot intuïtieve handelingen is zeker niet voldoende. Daarbij zou de Automotive Retail branche gebaat zijn met meer front-line investeringen in de ontwikkeling van Remarketing en Retail. Autobedrijven kunnen bijvoorbeeld harder ontwikkelen in Digital Retail/Sales ter garantstelling van de toekomst en de creatie van high-performance organisaties.


Situatie schets

Waarom is 250K budget om een zelf gecreëerd voorraadprobleem achteraf op te lossen wel mogelijk als;

  • er geen (goed) prijs/voorraad beleid is

  • statijd van 100 dagen acceptabel is

  • de fotografie van auto’s met de telefoon plaats vindt

  • er online niets unieks wordt verteld over een auto

  • website verbeteringen/vernieuwingen altijd te duur worden bevonden

  • €0,05 - €0,20 voor digital advertising al onbespreekbaar is

  • niet eens duidelijk is hoe de online funnels van kanalen er uit zien

  • er nog talrijk aan mogelijkheden zijn ter optimalisatie van de business

  • etc...


Investeren

Het mag duidelijk zijn dat een (eenmalige) afwaarderingsbudget nooit tot een return lijdt terwijl ontwikkelingsinvesteringen op termijn altijd tot een bepaalde return omgezet worden. Al dan niet enkel direct in commercieel perspectief, maar tevens ook in verhogen van efficiëntie en/of kwaliteit. Het is cruciaal voor iedere voorraadauto om iedere dag verkoopkansen te genereren en op een zo kort mogelijk termijn om te zetten in een verkooptransactie

Ter illustratie is met een voorraad van #100 en een resultaat van €200.000 (400 x €500), de afschrijving op €10.000 boekwaarde al snel €180.000 (400 x €450). Dit is in dit voorbeeld bijna €5 afschrijving per dag per auto. Online adverteren op bijvoorbeeld occasionportals kan volgens deze theorie dus wel degelijk lucratief en vrij eenvoudig zijn waar de kosten variëren tussen de €0,05 en €0,20 per dag per advertentie. Daarbij is het wel zaak de marketingwaarde op een juiste en structurele manier te blijven monitoren wat ARC voor autobedrijven kan faciliteren. Eerder hebben we onderzoek gedaan middels een grote steekproef analyse waaruit blijkt dat de Return on Ad Spend zich positief rekent voor de 3 grote portals. (afhankelijk van de individuele lead conversies!)


Automotive Retail Consultancy biedt de mogelijkheid om samen te bouwen aan de toekomst door te ontwikkelen in Retail aspecten, Remarketing processen en/of Digital Retail/Sales.


Neem contact met ons op voor support om succesvoller te ondernemen wat resulteert in een beter rendement.