analytisch occasionportal onderzoek q3-2019

ROI ROAS analyse occasionportals

24 oktober 2019

Automotive Retail Consultancy voert inmiddels meer dan 6 jaar advertentiekanaal data onderzoeken uit ter fundatie van Automotive retailers. Deze vormen onder meer de basis voor ons Digital Roadmap programma bij de realisatie van meer online succes.
Er worden terecht veel vraagtekens bij advertentiekanalen geplaatst door adverteerders waarbij helaas ook veelvuldige onduidelijkheden en onjuistheden worden verspreid.
Vanuit een objectief standpunt publiceert ARC ieder kwartaal een nieuw onderzoeksrapport op basis van een steekproef met de nieuwe informatie over de (compacte variant) van de Occasionportal analyse.


Onderzoeksresultaten op basis van steekproef

  • Periode: 2019 tot en met Q3 = 39 weken
  • Advertentiekanalen: Autotrack, Autoscout i.c.m. Autotrader, Marktplaats
  • Omvang: 60 adverterende autobedrijven
  • Uitkomsten: ‘’𝑋’’ – steekproef gemiddelden
  • Gegevens: Gemiddelde per advertentie / per dag


Conclusies

  • 3 (4) advertentie kanalen met ieder een eigen Digital Analytics funnel welke gedurende de periode zelf technische zaken aanpassen en/of wijzigen. Zie zowel Autotrackals Autoscout.
  • De gegevens in de funnels zijn op kwantiteit nooit 1-1 met elkaar te vergelijken. Mede door andere meetmethodieken, maar vooral ook het feit het simpelweg andere websites (platforms) betreft die ook ander gedrag vertonen.
  • De output van de advertentiekanalen is echter in relatie tot de marketing spend wel goed met elkaar te vergelijken en is zoals het onderzoek toont niet ver uiteenlopend.
  • De ROAS en ROI zijn waardevolle indicatoren, mits deze op individuele basis correct worden onderzocht. De Lead-Sales ratio per kanaal, verkooprealisatie en ook transactiewaarden van een gegeven periode zijn sterk mede bepalend in de calculatie hiervan.
  • De doelwaarden is een calculatie op basis van individueel aangeboden voertuigprijzen en derhalve in de resultaten uitgesloten. Doelwaarde wordt nog vaak onterecht verwisseld met de (Marketing-) ROI.
  • De toepasbaarheid van Digital Analytics (op digitaal gegenereerde statistieken gegevens) in de Automotive Retail zou prioritair moeten staan ten opzichte van de voortvarende kwantitatieve beoordelingsdiscussie.


DOWNLOAD

Het volledige onderzoeksrapport van de Nationale Occasionportal analyse 2019-Q3 is hieronder gratis te downloaden.
Begin januari 2020 verschijnt het volgende rapport.


Neem contact met ons op bij vragen, opmerkingen of suggesties.